占星学の歴史8 HISTORY of ASTROLOGY 8・
石川源晃著
ギリシャ神話はホメロスのイリアスとヘシオドスの神統記(テオゴニア)の二つの物語で語られています。
ヘカテーは神統記にでてくる女神ですが、人間のあらゆる富、会議での雄弁、戦いと競技での勝利などに力
を持つ神として人々に崇拝されました。しかし、その後になって、冥界と関係つけられて、恐ろしい姿で描写
されるようになりました。プラトンのパイドン(魂について)の中で、ソクラテスが冥界の説明をする場面で、
冥界の道が二つにも三つにも分かれていて道に迷うのは現世と同じであると述べているのは、ヘカテー女神
のことを引き合いに出しているのだといいます。古代ギリシャの人々は十字路にさしかかった場合に、
直進をすべきか? 右すべきか? 左すべきか? を定めるのに、祭壇を設けヘカテー女神を祭って神託を求めました。
このときのささげ物が貧しい人々の食料になりました。ヘカテーの母はアステリアー(星島)であるので、
ヘカテーの神託による道案内は人生の指針に占星学を使用したものです。
GREEK MYTHOLOGY was consisted from two major parts. Original story is Ilias of Homeros,
of Homer (700BC?) and the explanatory story is Theogonia of Hesiodos, or Heiod (700 BC?) released.
HEKATE is a feminine god described in the Theogonia. She was equipped with all human welfares
of the riches, the great eloquence at public speeches and the triumphs in any races acquired. She was
warmheartedly noticed by the public with a tender attention until she was related to the doom Hades
that her costumes were altered to dark gloomy melancholy looked. In the description of Plato (427-347 BC)
particularly in PHEADO, Socrates has explained the scene of Hades that any person would need a guide to
show the person a proper way to go. It is believed that Socrates at this scene would expect HEKATE to
lead him at the Hades. The most people at this age in Greek have asked the oracles of HEKATE at the
important cross road met. They set an altar of HEKATE there and offered a sacrifice to her. This had
become the foods of poor people as charity afterward the ceremony. Her oracle had indicated a proper
way in either to go straight or right or left advised. As her mother was called ASTERIA or the star island,
HEKATE would give her suggestion in accordance with the knowledge obtained from the stars observed.
ギリシャ神話の根幹はホメロス作といわれているイリアスに描かれた、オリンポス山の12神の物語です。 ギリシャ
民族は紀元前1000年ころに北方地帯から南下してきたといわれています。12神の話が存在することから考えて、
ギリシャ人の祖先はメソポタミア の古代シュメール人と何らかの関連があるのでしょう。占星学の歴史を考える上で最も大切なことは占星学が天体と地上の出来事との間の関連を取り扱うものであり、
世の中に存在する多数の種類の占いや霊感とはまったく関係がないということです。占いの種類によっては、占星学の
知識を利用しているものも存在しています。しかし、占星学は各種占いの知識を利用しませんから混同してはなりません。
この点で、ギリシャ神話の中に記載された予言や神託の話を天体と無関係に単純に占星学と関連させている研究者には特に注意を
喚起したいと思います。
The major items in the Greek mythology would be the stories on twelve gods came from the mountain Olympus.
As the Grecian people are the descendant of the northern people came down to Greek in about 1000 BC, they
would probably have a certain relation to the ancient Sumerians of Mesopotamia
with their stories
on twelve set of merchandizes that deduced from the cycle of planet Jupiter observed. The most important
difference found between the astrology and those of many fortune telling arts will be only one point. Without
referring to the place of a heavenly body we do not call any prediction art as the astrology. Although many
prediction arts may refer to the principle of astrology, however, the astrology itself has never refer to
other art except astronomy studied.
In this regard, we must warn to some researchers that described a kind of
oracle or fortune telling art in the Greek mythology to be connected to astrology without the astronomy
referred to the art involved.
学問の系統を明瞭に示したのはギリシャの哲学者アリストテレス(384-322 BC)です。アリストテレスより
百年も前のプラトンの記述では、星の観測とその意味は単純に「アストロノミオ」とギリシャ語で記載して
いましたが、アリストテレスは「アストロノミア」を天文学とそれに関係する学問と定義しました。占星学を
示す言葉の「アストロロジー」の原語のギリシャ語の「アストロロギア」を最初に使用したのはギリシャの
歴史学者・クセノフォン(434-355 BC)ですが、彼に時代には、厳密な意味での天文学と占星学の違いが明瞭では
ありませんでした。西暦 100年ころの作といわれる、トレミーのテトラビブロスでも、ギリシャ語で天文学に
よる未来予測の方法という表現で占星学のことを記載しています。占星学と天文学の違いを厳密に定義する
ようになったのは、十七世紀以降の天文学者が占星学は学問でないと主張して反発をしたからです。
The Greek philosopher ARISTOTLE (384-322 BC) has specified the names of studies in detail. In about
one hundred years before him, the philosopher PLUTO has described the star observation in a simple word
“ASTRONOMIO” in Greek briefly connoted. ARISTOTLE gave the astronomy for the star observation
and related science specifically defined. Although the world ASTROLOGIA or the original world of
nowadays astrology was introduced in the article written by XENOPHON (434-355 BC) previously,
however, he could not define the meaning of word specifically as yet. Even in TETRABIBLOS of Ptolemy
written in 100 AD, we do not see the word astrology but only see the description in the prediction given by
the art of astronomy in Greek language specified. An exact definition on nowadays astrology had come after
the rebellion made by astronomers in the seventieth century. Since then, the astronomers have criticized the
astrology that should not be the science studied.