西欧の占星学の問題を考える場合に、人々が困惑する最も大きな問題は天体の所在場所を表示する暦の
問題です。世界的に、多くの人々はトロピカル方式の暦(春分点移動式の暦)を使用して天体の所在場所を12サイン
(おひつじなど)で表示しています。 しかし、インド方式
や、西欧の一部の人々は
サイデリアル方式
の暦を使用しています。困ったことに、このサイデリアル方式の暦は一種類ではなくて、大きく分けて約7種類(細分すると数十種類)の
異なる種類の暦が存在していて、それぞれの信者が自分の暦が表示する場所(オヒツジの位置)が正しいと
主張しているのです。
古代バビロニア
で使用していた古代暦はサイデリアリ方式の暦でしたが、星座の大きさがまちまちで、取り扱い
に不便でしたので、古代バビロニア後期の紀元前3世紀ころまでに30度刻みの12区画の暦が使用されるようになりました。古代ギリシャのヒッパルコス
が紀元前134年に、30度ごとの12個の
サインの始まりを歳差運動で変動するオヒツジ0度に定めてトロピカル方式の暦(春分点移動式の暦)を作り出したのです。しかしバビロニアやその後継者のカルディア人たちは
サイデリアル方式の星座暦を基準にして多数の文献を残しました。
西暦100年ころにエジプトのトレミーはテトラビブロスを著作して、占星学はバビロニア式のサイデリアル方式の星座暦の使用を止めて
ギリシャのヒッパルコスが定めた天文学式のトロピカル方式の暦(春分点移動式の暦)を使用すべきであると主張しました。西暦288年のアレキサンドリアの
図書館の火災
で多くの占星学の文献が失われて、アラブ諸国に分散していたものが、西欧の
印刷技術の発達で、十五世紀になって、はじめてヨーロッパの研究者も入手して研究するようになりました。
それまでヨーロッパでは、バビロニアの経験論的な占星学でしたが、このころに、古代ギリシャの論理的思考の占星学
を研究するようになったのです。
ドイツのケプラー(1571-1630)は十七世紀以前のヨーロッパの人たちが使用していた天体のバビロニア式のデグニティーなどを廃止して、天体間のアスペクトを主として使用するように主張をした先駆者ですが、英国のアランレオ(1860-1917)によって、近代占星学の形態が整ったと
言われています。 古代の文献を研究する人がバビロニア式の暦を主張するのは当然としても、現在のサイデリアル
方式の暦は30度刻みという形式だけはトロピカル方式の暦(春分点移動式の暦)であり、春分点のみを古代の場所に戻すという中途半端な
主張です。
サイデリアル方式の暦が正しいという主張をする人々に希望することは、まず、30度刻みの現方式を廃止して、魚座は42度
に変更し、牡羊座は24度に変更し、天秤座を廃止して、バビロニア時代のサソリの爪座
を復活した理想的なサイデリアル方式の暦を作成して、トロピカル方式の暦と比較検討してもらいたいものです。
サイデリアルという言葉は「星の運行を基準にする」という意味で、天文学では「恒星の」と翻訳します。
サイデリアル方式の暦を主張する人々は自分たちの主張は星座位置と天体が一致するから科学的であり、トロピカル方式の暦(春分点移動式の暦)は天体と星座がずれているから科学的でないと主張します。
しかし、その主張は誤りです。その誤りを説明するのに、地球上の時刻の問題を一例として説明をします。 地球上のどこの国でも、
標準時(standard time)を定めます。そして、世界標準時(universal time)との時差でその地方の時刻を表示します。
国の内部の都市の時刻は場所により異なるのですが、人間の約束で近隣の都市は同じ標準時を使用します。 たとえば、九州の
福岡と東京では同じ標準時〈日本標準時〉を使用しますが、日の入り時刻は約40分相違します。
天体位置が星座位置と「ずれている」
からトロピカル方式の暦は正しくないという主張は、たとえば、
福岡と東京とは別々の島の上に存在する都市だから別々の時刻を定めなければならないという理屈と同じになります。
さらに細かな議論をすれば、大陸も何千年の間に緯度経度が変化していますが、サイデリアル方式の暦では大陸移動も
考慮するのでしょうか? 春分点の移動だけに神経質なサイデリアル方式の暦
はハウス方式だけが唯一の占星学の方式だと
主張する矛盾が出発点にある議論なのです。
占星学の場合には、約束に従って、出生時刻は標準時を使用しますが、ASCの計算には緯度経度を補正した時刻(恒星時)を
使用しています。このように、すべての定めは約束(協約)
に従って定めているのですから、科学的に誤り
ではありません。法則や定理は人間の約束で定めたものですが、約束の条件が変更されたのに、古い条件を十分な説明なしに主張をしても、古い条件は「旧家の仕来り」であり、一般には通用しません。
ENGLISH DIVISION
The most confusing point of debate in the astrology will be the problems concerned to the systems of calendar.
World popular calendar of astrology is the Tropical system calendar that tells the places of planets in
the twelve zodiac signs located. Minor systems of calendar called the Sidereal system calendars are found
among several categories such as the Indian system or else released. Although these calendars will tell us
the places of planets in twelve zodiac signs, the indicated degrees and zodiac sign may change according to
the selected system asserted.
In the ancient, for instance in Babylonia,
the people were familiar with the sidereal type calendar. As the
size of each constellation being unequal, the ancient Babylonian by the Third Century BC had set twelve section of thirty degree ephemeris already.
HIPPARCHUS
in 134 BC in Greek has set thirty degrees equal segment
with twelve set of zodiac signs by starting from Aries zero degree for the vernal equinox moving with the precession calculated. Contrary to this
logical approach, the Chaldeans or the successors of Babylonian have remained in the old style calendar.
After 100 AD in Egypt Ptolemy (100-178) described TETRABIBLOS by asserting that the astrologers should
employ the Grecian type astronomical calendar or Tropical type calendar by abandoning Babylonian type or
Sidereal type calendars customized. Unfortunately, many astrological literatures were burnt out in great fire of the
Library of Alexandria in 288 AD
and we could only learn a few copies hidden in Arabic countries.
Some of them have been copied in Europe in the Fifteenth Century after the invention of printing machines.
The people in Europe who had believed the ancient type evidential style astrology of Babylonian schools have come
to learn the logical approach of the ancient Grecian schools since then.
Johannes KEPLER (1571-1630) of Germany advocated in employing the planetary aspects in place of the ancient
dignities of zodiacal traits signified. Alan Leo (1860-1917) of England was successful in studying the modern school of
astrology established. Although the trait of study for the ancient Babylonian type calendar might be acceptable for
some of the anti modern students, however, the presently advocated Sidereal system of calendars are employing
thirty degrees segment of the conventional Tropical style with shifted point of origin that left the problems half done.
This author as one of the advocators of the Tropical type of calendar may suggest those of the students of Sidereal type
calendars to study on a new type calendar that is designed with the following remarkable challenging points: i.e.
forty two degrees for the Pisces section
, twenty four degrees in Aries section, revived Horn of the Scorpio in place of
the Libra section
and alter other thirty degree sections into actual size of constellation. With this trial calendar,
we may expect comparison study for the merit and failure with the conventional Tropical type calendar selected.
One of the major points of arguments in justifying the Sidereal calendar system might be the scientific fitness of the place of planet
against the place of constellation located.
This point of argument is not justifiable for the natural science discussion debated.
For instance, imagine the local time zone of our global earth. We set the local standard time zone that is located in a specific time
difference from the universal time or GMT agreed. A city such as Fukuoka in Kyuusyu Island is set in the same time zone with
Tokyo city where the sun set time would be about forty minutes earlier than Fukuoka found. This time convention is not against
the agreement in the natural science rules specified.
Considering the point of discussion in the Sidereal calendar system against the Tropical system calendar, some one may expect the
time zone of Fukuoka set different from that of Tokyo because of the difference of basic island located separately. Further more,
the change of the location of global continents in a long run, we are at a loss to consider the point of discussion that the
Sidereal advocators might consider those points of discussion logically enough or other wise. This confusing situation in the
debate might be initiated from a specific bias in the opinion of Sidereal supporters that the astrological system must be only
limited in the use of the present house systems released.
In the nowadays system of astrological convention, we employ the birth time described in the local standard time and
the mathematical calculation of ASC converted the sidereal time in adjusting to the global longitude and latitude located.
These figures are all specified in accordance with the convention
that is settled as the natural science accepted.
When any alternation in the specific item of convention may occur, we must change the system to meet new convention.
Any one who would insist on the old convention without verifying the point of discussion clearly might be a sticky advocator
of an altered traditional practice.